onsdag 2 juli 2008

Kunskap är makt

Jag har varit på bio ganska ofta på senaste tiden. Sist såg jag "Made of Honour" med Julia och vi båda grät floder. Gud vad vi är känsliga, det är alltid vi två som gräter jämt på filmer. Minns klasskvällen i 2'an när vi såg "Click" med Adam Sandler. Emely utbrister förvånat "-Men GRÅTER ni?!" varpå resten av klassen vänder sig om för att skåda händelsen.
Iaf, jag var på bio med Johan och såg nya indiana jones-filmen. Och då blev jag påmind om något.

"Begäret efter kunskap är det som driver människan framåt". Utan det begäret hade vi kanske varit nöjda med att ha en eld, eller ett hjul, eller en nokia 3310. Men nyfikenheten och begäret driver oss att utvecklas och bli bättre på allt hela tiden. I filmen finns en figur som har ett otroligt begär av kunskap och är beredd att offra både sitt och andras liv för att nå det (hon dör iofs i slutet pga detta men det hör inte hit). Saken är den att jag blev rörd. Jag blev påmind om en passion jag hade för länge sen, viljan att kunna allt. Jag mindes hur otroligt det känns att lära sig något nytt och kunna det väl. Jag har inte tänkt på det viset sedan början av gymnasiet. Men nu tänker jag börja igen. Börja lära mig massa saker och faktiskt bli intellektuell.

För 169 år sedan exakt så gjorde 53 afrikanska fångar myteri på skeppet La amistad. Det läste vi om på historia B. Det var kul ^^
Och för två veckor sedan ungefär så avrättades den japanska seriemördaren/nekrofilen/torteraren och extremt schizofrena mannen Tsumo Miazaki. Varför nu det är bra att kunna.

Inga kommentarer: